Hon började sin karriär på Capio Sankt Görans sjukhus redan 1992, då Gamla Sabbatsbergs sjukhus stängdes. Maria började på en av kirurgens vårdavdelningar och hamnade därefter på kirurgmottagningen, där hon började som bröstsjuksköterska och blev därefter kontaktsjuksköterska.
– Kirurgmottagningen var en liten enhet på den tiden, vi hade även enklare barnkirurgi och samarbetade med Sankt Eriks sjukhus för enklare operationer, berättar hon.
Att växa med utmaningarna
Med tiden utvecklades verksamheten, och Maria var med när bröstmottagningen öppnade – en plats hon fortfarande arbetar på idag. Hennes engagemang och driv att ständigt utvecklas gjorde att hon snabbt gick från kontaktsjuksköterska till sektionsledare och senare vårdenhetschef.
– Det som har varit roligt för mig är att jag hela tiden har utvecklats i min roll. Det är därför jag har blivit kvar här, säger Maria och för upp glasögonen på hjässan.
Maria beskriver hur hon under åren sett bröstmottagningen expandera, framför allt sedan 2016 då uppdraget att skapa en sammanhållen vård för både kirurgi och onkologi kom. För att möta de nya kraven såg Maria snabbt behovet av att anställa fler kompetenta medarbetare.
Trivseln är första steget
– Vi fick fler patienter och arbetsbördan ökade. Jag anställde två teamledare, Isabella Wassberg-Bure och Charlotta Pramsten, som hjälper mig att hålla allt på rätt spår. För man kan inte allt, och man kan inte göra allting själv, säger hon.
För Maria är teamet viktigt och hon understryker att det tvärprofessionella teamet med bröstkirurger och bröstonkolger också är oerhört viktigt för helheten.
Hon menar att man som första steg måste skapa en arbetsmiljö där medarbetarna känner sig engagerade och kan växa i sina roller. Maria tror starkt på att medarbetarnas trivsel. Det är där man måste börja om man vill skapa en bra vård för patienterna.
– För mig är det viktigt att mina medarbetare trivs på jobbet. jag försöker vara lyhörd och nyfiken på vad de vill och behöver.
– Samtidigt som man måste lyssna på önskemål så måste man försöka vara rättvis mot alla medarbetare, och det är inte alltid lätt.
Engagemang och utveckling
Marias ledarskap präglas också av ett starkt fokus på utveckling. Hon har genom åren varit snabb med att få med sin enhet i olika drivande utvecklingsprojekt, särskilt inom digital vård.
Hennes enhet är den som gjort flest pilottester med IT-avdelningen av alla enheter på sjukhuset. Och det gäller att vara modig, för det är inte alltid som pilot-testerna gett det resultat man vill ha.
Att testa ny teknik tar tid och är ofta är utmanande, medarbetare behöver få tid att testa och tekniska problem med befintliga system kan också uppstå. Men de flesta projekten har ändå fallit väl ut.
– Jag vill att mina medarbetare ska vara orädda och våga prova nya saker. Vi har bland annat testat nya digitala verktyg som ”Vår digitala vårdplan”, och det har verkligen underlättat i vårt arbete.
Ett team med olika förmågor
För Maria är det viktigt att arbeta med hållbarhet – både för patienterna och för medarbetarna. Hon har infört one-to-one samtal med sina medarbetare och som mål vid bättre väder även införa walk and talk-samtal. Då går de en 20-minuters promenad var tredje vecka för att diskutera arbetet och trivseln.
– Jag provar ett nytt sätt vara lyhörd och fånga upp hur de mår. Jag ser det som mitt uppdrag att coacha mina medarbetare och bygga förtroende.
Maria har även arbetat hårt för att skapa sammanhållna vårdprocesser, eller standardiserade vårdförlopp, där patientens resa genom vården är så smidig och trygg som möjligt. Det kräver ett stort arbete med flödesscheman och struktur med rutiner och riktlinjer, något som inte alltid syns utåt.
Hon ser Bröstcentrum som en enhet där varje medarbetare bidrar med sin unika del.
– Jag är otroligt stolt över mina medarbetare och allt vi har åstadkommit tillsammans. Det är en styrka att omge sig med olika människor, och jag tror att det är det som gör vårt team så framgångsrikt, säger Maria.
Läs mer om Maria:
Maria Gränström utsågs 2020 till Årets ledare i omvårdnad 2020.
Läs även mer om Marias medarbetare:
Jenny Puglisi – årets kontaktsjuksköterska
Capios Innovationspris till Annette Gerlach Nilsson
Med Aslan i vårdteamet mår patienterna bättre