Capio
Capio
Capio
Medarbetare från Bröstcentrum inom radiologi, onkologi och kirurgi.
Från vänster: Maria Gränström, Ann-Christine Severin, Christina Almfjäll-Nyman, Isabella Wassberg-Bure, Ylva Warelius, Anna Keijsner, Frida Pilblad och Annette Gerlach Nilsson.

Digitalisering förbättrar vården på Bröstcentrum

2 december 2024

Bröstcentrum har infört ett nytt digitalt arbetssätt som förbättrar kommunikationen mellan mammografi, kirurgi och onkologi. Genom att ersätta handskrivna listor med en digital lösning blir vården både säkrare och effektivare för patienterna.

Det nya systemet gör att remisser och provsvar nu kan ses direkt i journalsystemet. Det gör informationen enklare att läsa och tar bort problemet med svårtolkade handstilar.

Tidigare använde mammografienheten handskrivna listor över patienter med misstänkt eller konstaterad bröstcancer. Dessa listor levererades sedan manuellt till Kirurgi och onkologi, eftersom deras journalsystem inte kunde kommunicera med mammografins system.

– Tidigare fick vi bruna kuvert med handskrivna listor varje dag. Nu är det mer patientsäkert och enklare att hålla koll, säger Maria Gränström, vårdenhetschef för Kirurgi och onkologi på Bröstcentrum.

Blir snabbare i starten
Genom samarbetet har Kirurgi och onkologi nu tillgång till Mammografins system. De kan enkelt hämta aktuella listor och planera snabbare, vilket underlättar starten av standardiserade vårdförlopp (SVF) för cancerpatienter.

Ann-Christine Severin, vårdenhetschef för mammografi, är nöjd med utvecklingen.
– Vi har testat olika lösningar och hittat ett sätt som verkligen fungerar.

Systemet har redan gjort vården smidigare och snabbare. I framtiden hoppas Bröstcentrum kunna vidareutveckla lösningen och skapa direktkopplingar mellan journalsystemen. Redan idag kan patienter få svar och bokningar inom ett dygn.

– Det här är ett bra tillfälle att visa hur ett klassiskt förbättringsarbete går till, och hur vi jobbar i team för att förbättra vården tillsammans, säger Maria Gränström.

LegitScript approved