Capio
Capio
Capio
Annette Gerlach Nilsson visar den digitala brevlådan på mobilen.
Annette Gerlach Nilsson visar den digitala brevlådan på mobilen.

Snabbare vårdkontakt med digitala kallelser

16 oktober 2024

De flesta patienterna på sjukhuset kan numera själva få sina kallelser via en digital brevlåda. Det är en tjänst som innebär snabbare och smidigare kommunikation med patienterna.

Det många tänker på är att hela processen med brev, kuvert och porto försvinner med digitala kallelser och det stämmer. Men den största vinsten är tiden som sparas.  

– Tillgängligheten ökar. För patienterna får sina kallelser oavsett var de befinner sig, vilket leder till kortare ledtider. En annan fördel med den digitala brevlådan är att patienterna alltid kan ta emot sina kallelser, även om de är bortresta.Dessutom går det snabbt att skicka ut kallelser för exempelvis operationer från väntelistan, förklarar Maria Gränström, vårdenhetschef på Bröstcentrum Kirurgi och Onkologi. 

Tidig digitalisering

Hennes mottagning var först med att införa digitala kallelser på sjukhuset och en av de första vårdgivarna i landet när det skedde för fem år sedan. Sedan dess har mottagning efter mottagning följt efter och nu är nästan alla mottagningar på sjukhuset kopplade mot den digitala brevlådan.  

Miljövinsterna är också stora. De digitala kallelserna sparar inte bara in på brevpapper och kuvert, utan även på portokostnader. Kallelserna är också en viktig del i sjukhusets arbete mot en nollvision för pappersanvändning.

– En vanlig missuppfattning är att det endast är yngre patienter som föredrar digitala kallelser, men enligt Maria har patienter i alla åldersgrupper visat intresse för tjänsten. – Ålder är ingen begränsning, säger hon. 

Papperslöst för allt fler

– Allt fler av våra patienter har anslutit sig under åren och idag skickas cirka 65 till 70 procent av alla kallelser via den digitala brevlådan, förklarar Annette Gerlach Nilsson, som ledde projektet med införandet av digitala kallelser på Bröstcentrum. 

För att få digitala kallelser behöver patienterna registrera sig med sitt personnummer till den elektroniska tjänsten och sedan är man i gång.  

– Vi trycker bara på en knapp i datorn och då går kallelsen i väg till patienten. De patienter som inte har digital brevlåda får pappersbrev medan de som har en digital brevlåda får e-brev. 

För de som inte är anslutna eller föredrar att få sina kallelser på papper, fortsätter kallelserna alltså att skickas via traditionell post.  

– För närvarande är sjukhuset enbart ansluten till en elektronisk brevlåda via tjänsten Kivra, men det finns andra digitala alternativ på marknaden, så som Min myndighetspost och andra, säger Annette Gerlach Nilsson. 

Ökad säkerhet 

– En digital brevlåda också högre säkerhet. Patienterna loggar in med BankID för att komma åt sina digitala kallelser, berättar Maria. 

Det gör att patienterna kan vara säkra på att endast de själva eller personer med tillstånd har tillgång till den information som skickas ut. Dessutom kan de få aviseringar via e-post eller sms när ny post har kommit, vilket innebär att patienterna alltid hålls uppdaterade. 

Digitala kallelser erbjuder även andra fördelar, såsom möjligheten att dela brevlådan med en närstående. Detta kan vara särskilt användbart för äldre patienter eller de som behöver hjälp att hålla koll på sina kallelser och remisser.

Trots dessa fördelar finns det vissa begränsningar. Patienterna kan inte omboka sina tider via den digitala brevlådan som är kopplad mot sjukhuset, och personer med reservnummer har inte tillgång till tjänsten eftersom ett BankID krävs.  

– En stor fördel med de digitala kallelserna är att vården kan se att brevet kommit fram till patienten, något som inte är möjligt med fysiska brev, säger Maria Gränström. 

Digiala kalleser är enkelt. Annette Gerlach Nilsson och Maria Gränström hur de arbetar med  de digitala kallelserna.

Annette Gerlach Nilsson och Maria Gränström visar flödet för de de digitala kallelserna.