Capio
Capio
Capio
Eeva Bärsjö, Eleonor Röckert, Ampariporn (Mjau) Öström, Joy Mimaram.
Eeva Bärsjö, kostombud på avdelning IMA, kvalitet- och hållbarhetscontroller Eleonor Röckert, Ampariporn (Mjau) Öström, måltidsvärd och Joy Mimaram, som arbetar på mellanlagret.

Sjukhusmaten som patienterna gillar

29 december 2023

Vad sägs om en meny där du kan välja mellan tolv huvudrätter lika många halvrätter och tio kalla minirätter, både salta och söta? Under de senaste åren har sjukhuset tagit fram ett nytt innovativt måltidskoncept med 98 procents patientnöjdhet och hög kvalitet på maten.

På Capio S:t Görans Sjukhus är patienterna ovanligt nöjda med sjukhusmaten. Nutritionen är mycket viktig för att patienterna ska tillfriskna och må bättre.

– Tidigare erbjöd vi en standarmåltid. Vi ville ge patienterna större valfrihet, så under 2021 till 2022 togs ett nytt måltidskoncept fram i samarbete med leverantören Compass Group.

Både medarbetare och patienter involverades i arbetet, med exempelvis provsmakningar, berättar Kvalitet- och hållbarhetscontroller Eleonor Röckert.

Valfrihet på menyn
Idag kombinerar patienterna själva eller med hjälp av vårdpersonal, sin lunch eller middag utifrån en klimatsmart meny på tolv rätter. På menyn finns valet att välja helportion, eller bara en halvportion om patienten inte orkar så mycket. Det finns även tio små minirätter, förrätter och desserter, på menyn som är proteinberikade.

Menyn liknar ett tapas-koncept där patienten får kombinera rätterna själv. För medarbetarna är matsedeln ett enkelt sätt att hålla koll. Två halvrätter är lika mycket värda nutritionsmässigt som en hel portion. Och fyra smårätter är också nutritionsmässigt lika mycket som en helportion.  

 

 

 Fyra minirätter som tillsammans utgör en hel portion.

 

Lockande miniportioner
– Vi hade en patient som inte ville äta något, men hon fick ändå titta på menyn. Hon hittade en minirätt, en laxklämma. Och när hon ätit den ville hon ha en till. Så nutritionsmässigt fick hon i sig en halv portion. På det här sättet kan vi få patienterna att ändå prova att äta något litet, och vi kan möta deras behov bättre.

– Det var en mängd olika faktorer vi måste förhålla oss till när vi skapade måltidskonceptet; nutrition, ekologiska råvaror, livsmedelshygien, hållbarhet, ekonomi, logistik och matsvinn, förklarar Eleonor Röckert.

Förutom patientnöjdheten är hållbarhetsperspektivet en av de största framgångarna med konceptet. Matsvinnet minskar när patienterna själva kan anpassa hur mycket de vill och orkar äta, samt att andelen ekologiska råvaror ligger på cirka 50 procent.

Många olika anpassningar
Stor vikt har lagts vid att göra en estetiskt tilltalande presentation av måltiderna i menyerna, vilket ökar aptiten. Varje avdelning har också en måltidsvärd på avdelningen som tillreder maten, hjälper till med specialkostbeställningar och anpassningar till exempel konsistensanpassad kost.

Genom den stora valfriheten på menyn finns det alltid något som passar. Till exempel finns veganska rätter på menyn. Flertalet av rätterna är också gluten- och laktosfria vilket underlättar hanteringen av specialbeställningar.

Menyerna uppdateras
Tolvrätters-menyn uppdateras halvårsvis på grund av de korta vårdtiderna. För patienter som vistas längre på sjukhuset finns en "rullande" meny som måltidsvärdarna kan hjälpa till att beställa. Avdelningarna har olika varianter av menyn. Det beror på att nutritionsbehoven ser olika ut för olika patientgrupper. BB S:t Göran har till exempel en egen anpassad meny, med en prinsessbakelse som man får när barnet är fött.

– Vi vill alltid utvecklas och snart tar vi nästa steg. Ett projekt pågår nu just nu med att ge patienterna möjlighet att beställa mat med hjälp av deras egen mobil, via en QR-kod bredvid sängen, säger Eleonor Röckert.