För akuta tillstånd för barn kontakta Astrid Lindgrens Barnsjukhus
- Capio S:t Görans Sjukhus
- ...
- Mottagningar & avdelningar
- Akutmottagningen
Frågor och svar för patienter på Akuten
Frågor och svar för patienter på Akuten
Inför mitt besök på akutmottagningen
För gynekologisk akutmottagning hänvisar vi till Karolinska sjukhuset, Danderyds sjukhus eller Södersjukhuset.
För akuta ögonbesvär kontakta S:t Eriks Ögonsjukhus.
För akuta öron-näsa-halsbesvär kontakta Karolinska Universitetssjukhusets akutmottagning Huddinge (remiss krävs).
På akutmottagningen arbetar läkare, sjuksköterskor och undersköterskor tillsammans i team.
När du kommer till akuten görs en första bedömning för att avgöra hur akut situationen är. Detta innebär att du får berätta om dina symtom, din sjukdomshistoria, vitala parametrar som blodtryck, puls och syresättning kontrolleras och blodprover tas efter behov. Du får där efter en prioritering med en motsvarande färg och siffra. Beroende på bedömningen kan du behöva vänta eller snabbt få träffa läkare vid ett akut behov.
1 - Röd: Akut livshotande tillstånd, kräver omedelbar vård.
2 – Orange: Mycket akut tillstånd, måste hanteras snabbt.
3 – Gul: Brådskande men ej livshotande.
4 - Grön: Mindre akut tillstånd som kan vänta.
5 - Blå: Minst akut, ofta fall som kan hanteras inom primärvård eller med egenvård.
När det är din tur att träffa läkare får du en mer omfattande undersökning, detta kan inkludera detaljerade frågor, fysisk undersökning, genomgång av provsvar etc.
Baserat på dina behov tas beslut om eventuell fortsatt behandling, utredning och uppföljning. Då beslutas om du kan återgå till hemmet, följas upp via primärvård/ mottagning eller behöver läggas in på sjukhus.
Vanliga frågor på akutmottagningen
Har du ingen egen telefon eller ingen mobiltäckning så finns det möjlighet att låna telefon av oss för att ringa. Det finns även mobilladdare att hyra i väntrummet. Personalen på akuten ansvarar inte för dessa utan det är företaget som står på mobilladdaren i väntrummet du kan vända dig till.
Toaletter finns på flera ställen på akutmottagningen, se skyltning i taket, på golvet eller på respektive dörr.
Söker du akuten på grund av buksmärta eller feber vill vi gärna att du lämnar ett urinprov. Kontakta därför personalen innan du går på toaletten så får du en för ändamålet avsedd urinmugg med ditt namn på. Provet lämnar du i luckan i väggen inne på toaletten, eller på golvet om ingen lucka finns, så hämtar personalen den där för analys.
Först behöver du kontrollera om du får äta och inte behöver fasta av medicinska skäl. Fråga personalen!
Om du söker akuten på grund av buksmärta så vill vi generellt att du inte ska äta eller dricka, detta för att inte förvärra ditt tillstånd alternativt inte fördröja eventuell operation på grund av att du inte varit fastande.
I väntrummen finns varuautomater där du kan köpa något att äta och dricka. Det finns även möjlighet att få lite fika inne på akuten vid långa väntetider.
Kafeterian Café Florence finns i huvudentrén. Öppettider: helgfri måndag–fredag 8.00-18.00 och lördag–söndag 11.00-16.00
Sjukhuset har ett öppet trådlöst gästnätverk där besökare och patienter kan koppla upp sig och surfa på internet. Att ansluta sig till nätverket är kostnadsfritt och det krävs inga inloggningsuppgifter.
För att ansluta till det trådlösa gästnätverket, CSTG-PUB, kopplar du upp dig på vanligt sätt via din telefon/surfplatta/dator. Ett nytt webbläsarfönster öppnas då med våra användarvillkor och knappen "Anslut". Tryck på den för att godkänna användarvillkoren, och du kan sedan börja surfa.
Apotek Hjärtat finns i huvudentrén. Öppettider måndag-fredag 8.00-18.00, lördag 11.00-15.00. Telefon: 0771-405 405.
Apotek Scheele på Klarabergsgatan 64 är öppet dygnet runt alla dagar.
Apotek Hjärtat på Ica Maxi Lindhagensgatan 118. Öppettider 8.00-22.00 alla dagar.
Nej, det går inte att boka en tid. Den som är sjukast får träffa läkare snabbast.
Om du väljer att gå hem är det på eget ansvar. Vi önskar att du meddelar oss så att vi inte letar efter dig.
En anhörig kan följa med dig in på akutmottagningen. I särskilda fall kan fler följa med efter en individuell bedömning.
Väntrummet kan verka lugnt, men patienter som kommer i ambulans eller bårtransport kommer direkt in på akuten.
Från väntrummet så syns inte heller de patienter som redan vistas på akuten i undersökningsrum eller på övervakningsplatser. Vissa av dessa patienter kan vara svårt sjuka och kräva mycket resurser i form av personal och tid.
En remiss innebär att vårdcentralen eller närakuten anser att du behöver bedömas här på akuten. Du kommer precis som andra prioriteras efter symtom samt vitalparametrar.
Samtliga patienter, oavsett om de kom gåendes eller med ambulans, tas om hand efter den medicinska prioritering/bedömning som görs vid ankomst till akuten. Att du kom med ambulans betyder därför inte per automatik att du får snabbare hjälp än någon som tog taxi.
Det första vi gör när du kommer till akuten är att göra en triagering/bedömning av ditt tillstånd och i vilken prioritet du behöver akut hjälp i förhållande till övriga patienter. Denna prioritering kan komma att ändras allt eftersom nya patienter kommer in på akuten. Vi har inte glömt dig!
Röntgenavdelningen hjälper patienter från hela sjukhuset och behöver precis som vi på akutmottagningen prioritera de patienterna med störst medicinskt behov. Vi på akuten kan inte se röntgens väntelista vilket betyder att vi tyvärr inte kan ge en dig en specifik tid för när det är din tur.
De svårast sjuka tas alltid om hand först, därför kan den som är mindre allvarligt sjuk få vänta. Du får träffa en läkare baserad på den prioritering som görs utifrån dina symtom och dina vitalparametrar.
Ibland är det många patienter som kommer samtidigt, både gående och med ambulans. Vi tar även emot ambulanser med blåljus där patienten har ett akut livshotande tillstånd som måste omhändertas på en gång. Detta innebär att din väntan kan bli lång och det går därför inte att på förhand säga hur länge du kan få vänta.
Vid vissa tillstånd kan vi inte ge någon smärtlindring innan du har träffat en läkare.
Om du har smärta som du känner att du inte kan hantera, säg till någon av personalen.
Sitter du i ett av våra väntrum, prata med personal i receptionen eller vid ansvarig disk.
Har du en larmknapp är det bäst om du använder den, då kommer personal till dig.
Gå helst inte runt och leta personal, för din integritet och allas säkerhet bör du stanna vid din plats i största möjliga mån.
De olika sifforna står för de vitala parametrar som vi vill mäta, dvs blodtryck, puls, syresättning, hjärtfrekvens. Med hjälp av detta kan vi övervaka eventuella förändringar i ditt mående. Personalen ser även skärmarna på expeditionen, vi har koll på dig även fast det kanske inte känns så.
Ring på larmknappen så kommer någon personal som kan hjälpa dig. Bedömer vi ditt tillstånd som stabilt kan vi tillfälligt koppla bort sladdarna. Gör i så fall samma sak när du kommer tillbaka så hjälper vi dig att koppla upp allting rätt igen.
Skulle du behöva stanna på sjukhuset så kan vi hjälpa dig med rena kläder, tandborste, kam etc.
En sjukresa ska vara medicinskt motiverad och bedömningen görs av den behandlande vårdgivaren om du har rätt till en sjukresa. Blir du beviljad en sjukresa hjälper personalen dig att ladda en resa på ett blått sjukresekort, har du ett kort sen tidigare så lämna det till personalen.
Är du beviljad Färdtjänst sen tidigare, har du rätt till en sjukresa.
Vi förstår att det kan vara frustrerande att behöva vänta länge. Däremot accepterar vi ingen form av vredesutbrott, hot eller våld. Det här är vårt arbete och vi förväntar oss att bli behandlade med respekt. Görs inte detta kan vi påkalla ordningsvakter som eskorterar dig ut ur akuten. Hot och våld polisanmäls.
Har du synpunkter, förslag eller klagomål på den vård du fått av oss kan du vända dig till våra Patientvägledare.
På 1177 finns tillgång till dina journaler och provsvar. Behöver du begära ut journalkopior kontakta journalservice på telefonnummer 08- 5870 1268.
De allra flesta kan vara hemma i 7 dagar utan att behöva lämna in en sjukskrivning till arbetsgivaren. Om du vid ditt besök på akuten tror att du kommer behöva vara hemma från arbetet i mer än 7 dagar, prata med läkaren. Har du frågor kring sjukskrivning efter ditt besök på akuten, vänd dig till din vårdcentral.
Ja det kan du få, be ansvarig personal om ett sådant. Pappret innehåller det datum samt mellan vilka tider du varit här, ingenting om orsaken till ditt besök.