Rekordsnabb omställning till digital vård

Covid-pandemin slog hårt mot Smärt- och utmattningsrehab på Capio S:t Görans Sjukhus. Från den ena dagen till den andra försvann patienterna från mottagningen.

Ewa Söderblom, utvecklingsansvarig på Smärtkliniken på Capio S:t Görans sjukhus

– Vi var tvungna att snabbt ställa om till digital vård i våras för många patienter ville inte längre komma hit, säger Ewa Söderblom, utvecklingsansvarig på Smärtkliniken på S:t Görans sjukhus, där Smärt- och utmattningsrehab ingår.

Klinikledningen fattade beslut och redan dagen efter hade man de första videomötena med patienter. Trots att det inte fanns färdiga tekniska lösningar så började man fort att improvisera och leta program och appar för att kunna erbjuda alla patienter lika bra digital vård i stället.

– Microsoft Teams är toppen, vi testade Skype for Business och ett annat program också. Idag är alla introduktionsdagar för patienterna digitala istället för de möten i sjukhusets hörsal som vi ordnade förut, berättar Ewa Söderblom.

Digitalt med videolänk

De inledande bedömningarna som görs med patienten där läkare, fysioterapeut och psykolog görs nu också alltid med videolänk.

Uppfinningsrikedomen bland medarbetarna var stor och de spelade in filmer med olika övningar och letade fram appar där övningarna lades och där patienterna kunde nå dem. Framförallt psykologerna, arbetsterapeuterna och fysioterapeuterna på mottagningen ordnade med övningar i olika appar till patienterna.

Det fanns flera saker som var bra med apparna. Patienten kunde bocka av övningarna i appen och kunde också göra själva övningarna när det passade dem.

Ett helt digitalt flöde

– Idag kan vi rehabilitera våra smärt- och utmattningspatienter i ett helt digitalt flöde från start till mål. Även själva remissen är digital. Det gör också att vi för första gången nu kan erbjuda helt digital vård till patienter från andra regioner.

De lösningar som medarbetarna tillsammans tagit fram gör att mottagningen idag är mer flexibel än tidigare. Patienterna kan komma på besök som tidigare, man kan kombinera besök med digitala vårdbesök och det går nu alltså också att genomgå rehabilitering helt digitalt.

Och de patienter som inte har tillgång till dator eller mobil hemma, kan få komma till mottagningen och låna rum med skärm och dator för sin digitala rehab. Det är viktigt att även den digitala vården sker på ett jämlikt sätt, menar Ewa Söderblom.

Chatt och digital etikett

– Det är klart att vi stött på många svårigheter, IT-avdelningen är måna om säkerheten och hade synpunkter på ett av programmen vi först testade. I många fall kräver digitala möten också fler förberedelser än om alla hade varit på plats fysiskt. Vi har också fått ta fram riktlinjer för hur man ska göra när man deltar i ett möte i Teams, när man ska stänga av ljud. Lite digital etikett helt enkelt, säger Ewa Söderblom.

– Vi ställde om på 24 timmar, och alla medarbetare hjälpte till på olika sätt. Våra medicinska sekreterare gjorde en stor insats när det gällde att förklara och instruera patienterna hur de skulle komma igång med olika program och appar. De är också blixtsnabba på att svara patienterna i vår chatt. En sekund är snabbast hittills!

 

För mer information, vänligen kontakta:

Charlotta Wadenbrant, Presskontakt S:t Görans sjukhus, 08-58 70 27 67